Concert 13 november 2011 | Warren Burt en Ere Lievonen, Fokker-orgel

Concert Fokker-orgel | 13-11-2011, 11.00 uur | BAM Zaal - Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam

Pimp My Organ 3

Voor het derde en voorlopig laatste seizoen organiseert Stichting Huygens-Fokker samen met het Muziekgebouw Pimp My Organ! Het gecomputeriseerde Fokker-orgel zal ook nu weer opgepimpt en bestuurd worden door laptops, al dan niet aangevuld met live-electronica. Nieuw zal zijn dat het 31-toonsorgel tijdens dit concert met speciale software via het internet live vanuit Australië zal worden bespeeld door de eigenzinnige componist/uitvoerder Warren Burt, die ook te zien zal zijn op een beeldscherm in de zaal. Op het programma staat verder o.a. Serpentine van de Amsterdamse componiste Christina Oorebeek, die een stuk schreef voor uitvoerder en laptop, waarbij de laptop de begeleiding vormt van een soort (orgel)pedaalconcert. Ook in Together van de Heemsteedse componist Wim de Ruiter wordt een laptop aan organist Ere Lievonen gekoppeld, maar hierbij staat niet vast hoe het stuk zal verlopen doordat de uitvoerder vrij is om binnen het muzikale materiaal zijn eigen pad te volgen. In Second WAKE van de Canadese componist Marc Sabat zal het Fokker-orgel volledig door de computer worden aangestuurd, waarbij het instrument zal worden aangevuld met subtiele elektronische klanken.

U kunt kaarten reserveren bij het Muziekgebouw. De kaarten zijn inclusief een drankje voor na het concert in het restaurant Zouthaven van het Muziekgebouw aan 't IJ.

 

www.muziekgebouw.nl/agenda/1859/  >>>

Zondag 13 november 2011, 11 uur | BAM Zaal, Muziekgebouw aan 't IJ

Prijzen: € 15,00 Normaal | € 12,00 Stadspas | € 12,00 CJP
www.muziekgebouw.nl | www.huygens-fokker.org

 

Uitvoerders

Warren Burt, Fokker-orgel (live via het internet)

Ere Lievonen, Fokker-orgel (live in de BAM Zaal)

 

Programma

Conlon Nancarrow (1912-1997) - Study No. 21

Warren Burt (1949) - Three Movements for Fokker Organ (2011, première)
                             a) Time Lock Puzzles in the Random Oracle Model
                             b) Guaranteed Repetition Free, or Double Your Drachmas Back
                             c) Being Generous With Those Genera

Christina Oorebeek (1944) - Serpentine (2010) *

Marc Sabat (1965) - Second WAKE (2009)

Wim de Ruiter (1943) - Together, for 31-tone organ (2011) **

 

Warren Burt (1949) - Fokker Organ Wren (2011, première)

 

*   Serpentine van Christina Oorebeek is ondersteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

** Together van Wim de Ruiter is ondersteund door het Fonds Podiumkunsten.



 

  

Warren Burt schreef twee composities voor het Fokker-orgel (die live vanuit Australië via een internetverbinding door hem uitgevoerd worden) in opdracht en naar een idee van artistiek leider Sander Germanus. Tijdens dit concert is hij via Skype de muzikale gast van dit concert.

Hieronder zijn programmatoelichting.

Three Movements for Fokker Organ and Fokker Organ Wren were written for the 31-tone per octave Fokker Organ in the Muziekgebouw in Amsterdam. During these pieces, I play the organ live, from my home in Daylesford, Victoria, AUstralia (100kms from Melbourne), and hear the results back via Skype. These are algorithmic pieces - I'm not performing on a keyboard, but am steering a midi composing program called ArtWonk through a series of changes and variations. The Midi signals produced by this program are then sent via the internet to the Muziekgebouw where they control the Fokker Organ.

Movement 1 uses a pattern generated by John Cage and Andrew Culver's IC program - this pattern has a constantly changing series of probability distibutions, which are used here to produce harmonic variations in a semi-random context. Movement 2 uses an algorithm which produces a constantly changing series of "rows" of numbers, and makes chords with them. Guaranteed repetition free, or double your drachmas back, as the title says. Movement 3 extends the notion of randomly articulated chords even farther. Eight chords, each of which is an Euler-Fokker Genera created from 3 prime numbered harmonics, are moved between in a series of melodies that often have one note of the chord occurring much more than the others. Fokker Organ Wren uses protein patterns found in the DNA of the Brazilian Organ-Wren, or Uirapuru, as the sequences which determine pitch, and duration. So I'm using patterns found in the DNA of an Organ-Wren to control a microtonal organ. In all the sections, I have set up, on the computer screen, a series of controls - sliders, selection buttons, and the like, whereby I change the tempo, melodic range, length of notes etc of the music as it happens. So I'm improvising processes which control an organ half a planet away, which I then hear back in my house in Australia, with only a slight delay. Oh brave new world, that has such techne in it.

Many thanks to Pauline Oliveros, Doug van Nort, Tim Opie, Ere Lievonen, and Danny de Graan, all of whom contributed to the development of the software we're using to send Midi from Australia to Amsterdam. Also thanks to Ere Lievonen for help with the technical aspects of the Fokker Organ. Finally, big thanks to John Dunn, Algorithmic Arts, who not only wrote ArtWonk, but found the Organ-Wren protein sequences for me.

9 November 2011

Warren Burt

 

  

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door: Het Fonds Podiumkunsten, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het SNS REAAL Fonds en het Muziekgebouw aan 't IJ. Bekijk onze sponsors