Voorbije Concerten Stichting Huygens-Fokker

 

Zo 15 januari 2017, 11.00 uur | SCALA | Blast from the past | Kleine Zaal |

Onder de titel ‘Blast from the past’ duikt Ensemble SCALA composities uit zijn korte geschiedenis op. Er zullen hoogtepunten uit het repertoire worden uitgevoerd die speciaal voor het ensemble geschreven zijn, namelijk de werken Na van Gijsbrecht Roijé, 3 pezzi molto simili van Lucio Garau en Gallium van Sander Germanus, In the Blink of an Eye van Danny de Graan en Unruh van Joachim Schneider. Een luisterrijk overzichtsconcert met een frisse noot en een klemtoon op de afgelopen 6 bewogen jaren van Ensemble SCALA. Lees hier meer. Tickets kunt u reserveren bij de kassa van het Muziekgebouw.

 

 

Zondag 4 december 2016, 11.00 uur | Kleine Zaal | Van hier tot Tokio |

Na succesvolle concerten met Indonesische gamelan en de Chinese erhu (Chinese viool) is dit seizoen Japan aan de beurt om het Fokker-orgel met een traditioneel instrument aan te vullen en wel met een shakuhachi-fluit, bespeeld door de bekende fluitist Harrie Starreveld. Vaste Fokker-organist Ere Lievonen zal Starreveld begeleiden, alsook I-lly Cheng (live electronics). Tijdens dit concert zullen werken worden uitgevoerd van diverse componisten van hier in Nederland tot Tokio in Japan. Zo klankrijk als de instrumenten zijn, zo kleurrijk wordt dit concert. Lees hier meer. U kunt tickets reserveren bij de kassa van het Muziekgebouw.

 

Zondag 2 oktober 2016, 11.00 uur |
Kleine Zaal | In de geest van Huygens


De beroemde natuurkundige Christiaan Huygens had de geest toen hij in 1691 de 31-toonsstemming bedacht en hierover publiceerde. Maar wat beoogde Huygens met dit systeem? En wat voor invloed zou dit op de toekomstige muziek kunnen hebben gehad? Het Fokker-orgel zal door de jonge en getalenteerde organist Maarten Havinga bespeeld worden, die de afgelopen jaren zijn affiniteit met nieuwe klanken en frisse microtonen aan het licht heeft gebracht. Met zijn bevlogenheid zal hij de luisteraar op onderzoek meenemen naar hoe muziek de afgelopen eeuwen had kunnen klinken. Lees hier meer. Tickets kunt u reserveren bij de kassa van het Muziekgebouw.

 

Zondag 22 mei 2016, 11.00 uur |
Kleine Zaal | Pimp My Organ 4Ever!


Pimp My Organ 4Ever! brengt gloednieuwe composities en bewerkingen voor 31-toonsorgel, waarbij het Fokker-orgel opnieuw met laptops wordt bestuurd en wordt opgepimpt. Tevens zal de 96-toonspiano tijdens de première van Lhorong van Juan Felipe Waller en Manoeuvre van Brechtje van Dijk aan het instrument worden toegevoegd. Naast diverse nieuwe werken, waaronder een stuk van Felipe Ignacio Noriega Alcaraz en pianiste Anne Veiberg op het 31-toonsorgel, klinkt er een improvisatie door Melle Weijters op gitaar én het Fokker-orgel. Met een geestig werk van Ben Wallet eindigt het concert. Lees hier meer. U kunt tickets reserveren bij de kassa van het Muziekgebouw.

 

 

Zondag 24 april 2016, 11.00 uur | 4 voeten, 4 handen | Susanne Kujala

Tijdens het concert 4 voeten, 4 handen wordt de vaste Fokker-organist Ere Lievonen net als in 2014 aangevuld door Susanne Kujala, een Duits-Finse organiste die gespecialiseerd is in hedendaagse orgelmuziek. Naast organiste is Susanne Kujala tevens een professionele klassieke accordeoniste. Ere Lievonen en zij zullen 'quatre-mains' nieuw geschreven werken van o.a. de componisten Christina Oorebeek, Hannu Pohjannoro, Lauri Supponen en Sebastian Dumitrescu uitvoeren. Al met al een klankkleurrijk programma waarbij het Fokker-orgel voor de tweede keer deze eeuw quatre-mains bespeeld zal worden. Meer over het concert hier. U kunt tickets reserveren bij de kassa van het Muziekgebouw.

 

Zondag 20 maart 2016, 11.00 uur | 'Het woord aan het woord'

Hoe verhoudt het woord zich ten opzichte van de muziek? In dit geval eens niet doelend op het gezongen woord maar juist op het gesproken woord, aan de hand van poëzie. Een interessante zoektocht naar hoe twee kunstvormen elkaar kunnen beïnvloeden. Aan dit uitzonderlijke concert werken componisten mee die tevens gepubliceerde dichters zijn. Daarnaast zijn enkele bekende dichters uitgenodigd die uiteraard hun eigen woord zullen voordragen. Met Lieke Marsman, Han van der Vegt, Maria van Daalen, Samuel Vriezen, Rozalie Hirs en Danny de Graan. Ere Lievonen begeleidt het gehele gezelschap op het Fokker-orgel. Lees hier meer over het concert. Tickets kunt u reserveren bij de kassa van het Muziekgebouw.

 

7 februari 2016, 11.00 | Betoverende microtonen in de 16de & 17de eeuw

Johannes Keller, klavecinist en specialist in zeldzame middentoonmuziek met meer dan de 12 gebruikelijke tonen per octaaf, zal zowel het 31-toonsorgel als zijn eigen 'chromatisch-enharmonische' klavecimbel bespelen. Op het programma staan meerdere componisten, zoals Georg Muffat, Ascanio Mayone en Nicola Vicentino, die in de 16de of 17de eeuw pogingen hebben ondernomen om de middentoonstemming uit te breiden zodat er naar tot dan toe onbereikbare toonsoorten gemoduleerd kon worden. Johannes Keller wordt in meerdere werken muzikaal vergezeld door violiste Eva Saladin. Lees hier meer over het concert. Tickets kunt u reserveren bij de kassa van het Muziekgebouw.

 

 

 

 

MicroFest Amsterdam 2015

Een eendaags festival voor microtonaliteit op zondag 29 november 2015. Een gezellige muzikale dag voor iedereen die van afwijkende stemmingen en micro-tonaliteit houdt. Losse concerten zijn 12,50 euro, een passe-partout voor de hele festivaldag kost slechts 30 euro. Dit mag u niet missen! Lees hier meer over.

 

 

 

 

 

 

Zondag 29 november 2015, 11.00 |
SCALA's Spectrum | Ensemble SCALA


Tijdens het openingsconcert van MicroFest Amsterdam 2015, een eendaags festival voor microtonale muziek, trapt Ensemble SCALA af met een programma vol premières. Nieuwe werken van Danny de Graan, Eric Verbugt en de Duitse componist Joachim Schneider omlijsten enkele korte composities die worden uitgevoerd in kleine bezetting. Het brede klankspectrum van Ensemble SCALA, met als onderdeel daarvan het Fokker-orgel, zal hierbij in al zijn diversiteit worden belicht. Hoe klinken bijvoorbeeld de boventonen van een fluit of klarinet, of de microtonen op een altviool of een gitaar? Al deze vragen zullen tijdens dit concert op uiterst avontuurlijke wijze worden beantwoord. Lees hier meer over het programma. Tickets kunt u reserveren bij de kassa van het Muziekgebouw.

 

 

Zondag 13 september 2015, 11.00 |
Meet the Fokker Organ | Ere Lievonen


Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het Muziekgebouw zal op het 31-toonsorgel, ofwel het Fokker-orgel, gevarieerde en verrassende muziek uitgevoerd worden, speciaal voor iedereen die eens kennis wil maken met concerten in het Muziekgebouw en in het bijzonder met dit unieke instrument. Van oude muziek tot moderne muziek, tijdens dit concert komt het allemaal aan bod, met als hoogtepunt een nieuwe impro-compositie van Guus Janssen. Uiteraard zal een duidelijk voorbeeld van 31-toonsmuziek op het programma niet ontbreken. Lees hier meer over het programma. Tickets kunt u reserveren bij de kassa van het Muziekgebouw.

 

Zondag 26 april 2015, 11.00 uur |
Hilbert's Hotel | Honing & Lievonen |


Deze ochtend zal de langverwachte première van Hilbert's Hotel van de Nederlandse componiste Rozalie Hirs plaatsvinden, een spectraal werk waarbij het 31-toonsorgel wordt aangestuurd door laptop. Dit betekent overigens allerminst dat er dit concert geen uitvoerende musici hun opwachting maken. Fluitist Raymond Honing en vaste Fokker-organist Ere Lievonen zullen naast oude en nieuwe muziek onder andere Reflexions Sonores (voor fluit en Fokker-orgel uit 1980) van de Nederlandse componist Henri Carf (1899-1984) uitvoeren. Lees hier meer over het programma. Kaarten kunt u reserveren bij het Muziekgebouw.

 

Zondag 12 april 2015, 13.30 | WMMF
| 'Solar Neon' | Ensemble SCALA |


In het Muziekgebouw zal een concert plaatsvinden met (post)minimal bewegingen en galactische boventoonklanken. Met weids uitzicht over het brede IJ kunt u genieten van de microtonen van Ensemble SCALA en het Fokker-orgel. Een hoogtepunt tijdens dit concert is Aleph 2 van de beroemde minimal componist Terry Riley voor ensemble. Spectrale tonen, zwevingen, harmonie en clusters met doorgaande ritmiek wisselen elkaar af in dit concert, uitgevoerd door het in hedendaagse en microtonale muziek gespecialiseerde Ensemble SCALA. Lees meer over het programma. Via het Muziekgebouw kunt u kaarten reserveren.

 

Zondag 1 maart 2015, 11.00 & 14.15 | De dag van het ingenieuze orgel

'De dag van het ingenieuze orgel' is een samenwerking van Stichting Huygens-Fokker, het Muziekgebouw en het Orgelpark waarbij het computerbestuurbare orgel in het middelpunt staat. 's Ochtends en 's middags zal een concert plaatsvinden in respectievelijk de Kleine Zaal van het Muziekgebouw (11.00 uur) en het Orgelpark (14.15 uur).
Speciaal voor deze dag keert Masato Suzuki terug als gastbespeler van het unieke Fokker-orgel. Naast Bach in middentoonstemming zal hij tevens een nieuw werk van de Britse componiste Rose Dodd uitvoeren. Lees hier meer over het programma. Reserveren via het Muziekgebouw.

 

 

Zondag 18 januari 2015, 11.00 uur | Jubileumconcert: 65 jaar Fokker-orgel

In 2015 is het 65 jaar geleden dat het Fokker-orgel door orgelbouwer Pels werd gebouwd, waarna het een plaats kreeg in het Teylers Museum te Haarlem. In 2009 kwam dit unieke instrument op de huidige plek te staan in het Muziekgebouw. Tijd om dit te vieren met een dwarsdoorsnede van het rijke en markante repertoire van het 31-toonsorgel van Adriaan Fokker. Op het programma staat o.a. oude muziek van Michelangelo Rossi en moderne werken van componisten als Danny de Graan, Peter Schat en Sebastian Dumitrescu. Kortom, een jubileumconcert met een feestelijk programma. Reserveringen bij het Muziekgebouw.

 

Zo 16-11-2014, 11.00 uur | Tonen Tussen Toetsen | Ensemble SCALA

De tonen die, in theorie, 'tussen de toetsen van de piano' zitten kunnen wel degelijk gespeeld worden op het Fokker-orgel, de 31-toonsgitaar en in het bijzonder op de Carrillo-piano, die 96 tonen en toetsen in het octaaf telt. Ensemble SCALA laat tijdens dit concert wederom veel van deze tonen klinken in spannende werken. Zo staat op het programma een première van de componist Lucio Garau. Naast onder andere werk van de oude meester Nicola Vicentino wordt een compositie gespeeld van de componist François-Gabriel Madden. U kunt kaarten reserveren bij het Muziekgebouw. Lees hier meer over dit concert.

 

 

Zo 28-9-2014, 11.00 uur, Kleine Zaal | Guus Janssen & Melle Weijters |

In het concert MicroBlues staat geïmproviseerde muziek in de middentoonstemming, de 31-en 41-toonsstemming centraal. Guus Janssen (Fokker-orgel) en Melle Weijters (gitaar) onderzoeken gezamenlijk wat voor nieuwe mogelijkheden dit biedt voor de geïmproviseerde muziek, met in het bijzonder de blues. De afwisselende stijlen van de improvisaties en thema's worden ondersteund door het gebruik van de modernste computertechnieken, die tot een verrassend resultaat zullen leiden. Kaarten kunt u reserveren bij het Muziekgebouw. Klik hier om meer te lezen over dit concert.

 

 

Zondag 4 mei 2014, 11.00 uur | Duo Hevans & 31-toonsorgel | Kl. Zaal

Duo Hevans (Henri Bok & Eleri Ann Evans) werd in 2005 opgericht en bestaat uit de buitengewone combinatie van basklarinet en tenorsaxofoon, en wil avontuurlijke programmering ontwikkelen waarbij diverse muzikale stijlen en technieken, waaronder microtonen, worden gebruikt. Samen met Ere Lievonen op het 31-toonsorgel zal het duo nieuwe werken ten gehore brengen. De bekende basklarinettist Henri Bok zal tevens een compositie met orgel uitvoeren. U kunt kaarten reserveren bij het Muziekgebouw. Klik hier om meer te lezen over het concert.

 

Zondag 9 maart 2014, 11.00 uur | 4 handen, 4 voeten | Kleine Zaal

In dit concert voor vier handen (en vier voeten) wordt de reguliere Fokker organist Ere Lievonen vergezeld door Susanne Kujala, een Duits-Finse organiste/accordeoniste gespecialiseerd in hedendaagse orgelmuziek. Samen zullen zij voor hen geschreven nieuwe werken uitvoeren, van o.a. Joachim Schneider (Duitsland) en Sebastian Dumitrescu (Finland), en twee oudere werken voor twee organisten op het Fokker-orgel van Daniel Caux en Anton de Beer. Bovendien zullen beiden een orgelsolo uitvoeren op het Fokker-orgel. Kaarten kunt u reserveren bij het Muziekgebouw. Klik hier om meer te lezen over dit concert.


Zondag 12 januari 2014, 11.00 uur | Suzuki bespeelt 't Fokker-orgel

Masato Suzuki is een begaafd Japans organist, pianist en dirigent. Hij is gespecialiseerd in zowel oude als hedendaagse muziek. Al sinds jaren geeft hij vele concerten in binnen- en buitenland. Tijdens dit concert zal Masato Suzuki op het Fokker-orgel oude en nieuwe muziek ten gehore brengen in de middentoonstemming en in de 31-toonsstemming, dat reeds in 1691 werd beschreven door de beroemde Nederlandse natuurkundige Christiaan Huygens. U kunt kaarten reserveren bij het Muziekgebouw. Lees hier meer over dit concert.

 

 

Zondag 8 december 2013, 11.00 uur | Morning of the Unexpected | SCALA |

Ensemble SCALA zal tijdens deze ochtend spannende en opmerkelijke 31-toonswerken uitvoeren. Op het programma staat de première van één van de pioniers op het gebied van microtonale muziek in Nederland, Gijsbrecht Roijé. Verder staat op het programma de eerste uitvoering op het echte Fokker-orgel van Scala I, een compositie van Peter Adriaansz. Het concert wordt afgesloten met Zerscheinen van Steffen Krebber. Kaarten kunt u reserveren bij het Muziekgebouw. Lees hier meer over dit concert.

 

Zondag 6 oktober 2013, 11.00 uur | Ere Lievonen | Terug naar Teylers |

Met dit concert duiken we de geschiedenis in van het Fokker-orgel, terug naar waar het instrument van 1950 tot 2000 heeft gestaan, namelijk in het Teylers Museum te Haarlem. In deze periode van 50 jaar is er een omvangrijk repertoire ontstaan dat door de jaren heen vaak in de aula van dit historische museum is uitgevoerd. Gedurende dit concert zal de muziek weer de sfeer van het oude Teylers uitademen. Het heden en het verleden komen zo bij elkaar. U kunt kaarten reserveren bij het Muziekgebouw. Lees hier meer over dit concert.

 

Zondag 21 april 2013, 11.00 uur | Ere Lievonen | 'Het Laboratonium' |

In 'het laboratonium' vormen de grenzeloze muzikale en technische mogelijkheden van het Fokker-orgel het uitgangspunt voor nieuw gecomponeerde werken van meerdere getalenteerde jonge componisten. Dit concert vormt een denkbeeldig laboratorium van tonen waarin het Fokker-orgel niet alleen bespeeld wordt door vaste organist Ere Lievonen maar tevens wordt aangestuurd door laptop. Kaarten kunt u reserveren bij het Muziekgebouw. Lees hier meer over dit concert.

 

 

Zondag 17 maart 2013, 11.00 uur  | Kl. Zaal, Muziekgebouw | Finlandia |

Twee Finse uitvoerders: Mikko Perkola op viola da gamba en Ere Lievonen op het Fokker-orgel. Samen laten zij een zachte noorderwind door de Kleine Zaal van het Muziekgebouw waaien met een unieke combinatie van instrumenten gestemd in de middentoon-stemming. Premières van onder anderen de veelzijdige Finse componist Juhani Nuorvala maken dit concert tot een frisse muzikale gebeurtenis. Historische werken en nieuw geschreven composities klinken moeiteloos na elkaar. Als tegenhanger in het programma zal de Italiaanse componist Lucio Garau (1959) met zijn nieuwste werk het concert van warmbloedige klanken voorzien. Mikko Perkola, viola da gamba & Ere Lievonen, Fokker-orgel. U kunt kaarten reserveren bij het Muziekgebouw aan 't IJ.

 

Zaterdag 9 maart 2013, 14.30 uur | Korzo theater | Ensemble SCALA |

Dag in de Branding (Festival voor nieuwe muziek) besteedt deze editie extra aandacht aan het werk van componist Peter Adriaansz. Ensemble SCALA (met daarin o.a. het Fokker-keyboard) verzorgt het eerste concert van de dag en brengt zijn nieuwste werk in première, getiteld Scala I. Het sobere doch intrigerende en glanzende werk van Adriaansz is speciaal voor het ensemble in 31-toonsstemming gecomponeerd. Opmerkelijk daarbij is zijn intelligente gebruik van de boventonen. Verder staan op het programma werken van Nicola Vicentino, Ned McGowan en Steffen Krebber. Kaarten kunt u bestellen bij het Korzo theater Den Haag (Prinsestraat 42).

 

 

Zondag 10 februari 2013, 11 uur | Kleine Zaal | Dwarse Klanken |

Voor dit programma zijn een aantal uiteen-lopende composities geselecteerd die het rijke doch tegendraadse repertoire van het Fokker-orgel illustreren. Naast enkele oude en hedendaagse klassiekers, waaronder een compositie van de Vlaamse componist Bert Van Herck, zal nieuw speciaal voor het Fokker-orgel geschreven werk worden uitgevoerd van de componisten Miranda Driessen en Angus Barnacle, die eerder stukken hebben gecomponeerd met dwarse klanken. Op het Fokker-orgel speelt onze vaste organist Ere Lievonen. U kunt kaarten reserveren bij het Muziekgebouw aan 't IJ.

 

Zondag 30 december 2012, 11 uur | Kleine Zaal | Guus Janssen&Friends |

Tijdens dit concert, in het kader van The Art of the Trio, bespeelt Guus Janssen het bijzondere 31-toons Fokker-orgel. Als ervaren uitvoerder benut hij de unieke mogelijkheden van dit instrument maximaal. Vaste triopartners van Janssen, trompettist Marco Blaauw en trombonist Wolter Wierbos, gaan met hem een improvisatieduel aan. Componist, pianist en improvisator Guus Janssen is wars van traditionele scheidslijnen als genres en stijlen. Het Fokker-orgel is voor hem een ideaal medium voor kleurrijke improvisaties. Kaarten reserveren bij het Muziekgebouw a/'t IJ.

 

 

Zondag 2 december 2012, 11 uur | Kleine Zaal | 31 Steps to Heaven |

Ensemble SCALA speelt het derde jaar op rij in de Kleine Zaal van het Muziekgebouw een programma met louter en alleen microtonale muziek. Op het programma staat o.a. een compositie van de vroegere Fokker-organist Anton de Beer. Ter gelegenheid van het 450 jarige geboortedag van Sweelinck klinken 2 werken in middentoonstemming. Het concert ‘31 steps to heaven’ wordt afgesloten met het gelijknamige werk van componist René Samson, een licht microtonaal werk waarbij 12- en 31-toons lijnen worden gecombineerd en strijd met elkaar leveren. Kaarten voor dit concert kunt u reserveren bij het Muziekgebouw aan 't IJ.

 

Zondag 14 oktober 2012, 11 uur | Kleine Zaal | De clusters van Schat |

Peter Schat componeerde zijn Collages voor 31-toonsorgel in 1962 en leverde hiermee een van de meest markante werken voor het Fokker-orgel af. In één van deze delen, getiteld 'Clusters', schildert Schat een voor zijn tijd vooruitstrevend pallet aan klankkleuren. De andere werken op het programma zijn gecomponeerd rond dezelfde tijd als de compositie van Schat. Tevens wordt er door Ere Lievonen een compositie met clusters van Felipe Waller uitgevoerd voor Fokker-orgel en 96-toons Carrillo-piano. Kaarten voor dit concert kunt u reserveren bij het Muziekgebouw aan 't IJ.

 

 

Zondag 20 mei 2012, 11 uur | BAM Zaal | In Memoriam Henk Badings |

Dit jaar herdenkt Stichting Huygens-Fokker het 25ste sterfjaar van Henk Badings (1907-1987). Zijn grote bijdrage aan het 31-toonsrepertoire zal met dit concert eer worden aangedaan. Badings componeerde werken voor het Fokker-orgel maar ook voor vioolduo Bouw Lemkes en Jeanne Vos. Een dwarsdoorsnede van de beste microtonale werken van Henk Badings is in het programma opgenomen. Met medewerking van Ere Lievonen (Fokker-orgel), Judith van Driel (viool) en Marleen Wester (viool). U kunt voor dit concert kaarten reserveren bij het Muziekgebouw. Programma

 

 

Zondag 11 maart 2012, 11 uur |BAM Zaal |
Geheim van de middentoon |


Organist Ere Lievonen ontrafelt aan de hand van eigenzinnige oude en nieuwe muziek het geheim van de ‘middentoon’. Deze concertochtend geeft antwoord op de vraag waarom de middentoon-stemming verdween en hoe deze in de moderne tijd weer toe te passen is. Naast een première zullen er op het 31-toonsorgel werken in middentoonstemming van de beroemde Italiaan Girolamo Frescobaldi en zijn tijdgenoten ten gehore worden gebracht. Voor dit concert kunt u kaarten reserveren bij het Muziekgebouw. Lees hier meer.

 

 

 

 

 

Primeur: MicroFest Amsterdam 2011
Een eendags festival voor microtonaliteit op zondag 11 december 2011. Een gezellige muzikale dag voor iedereen die van afwijkende stemmingen en micro-tonaliteit houdt. Losse concerten zijn 15 euro, een passe-partout voor de hele festivaldag kost slechts 24 euro. Dit mag u niet missen! Lees hier meer over.


 

 

 

 

 

 

 

Zondag 13 november 2011, 11 uur |
BAM Zaal | Pimp My Organ 3
|

Voor het derde jaar op rij organiseert Stichting Huygens-Fokker samen met het Muziekgebouw aan 't IJ het concert Pimp My Organ! Het gecomputeriseerde Fokker-orgel zal ook nu weer opgepimpt worden met laptops en live-electronica. Tevens zal het 31-toonsorgel vanuit Australië met de nieuwste digitale mogelijkheden via het internet worden bespeeld door Warren Burt, die te zien zal zijn via een beamer. Op het programma staan verder werken van Christina Oorebeek en Marc Sabat. U kunt kaarten reserveren bij het Muziekgebouw.

 

Zondag 16 oktober 2011, 11 uur |
BAM Zaal | Carrillo versus Fokker |


Première Concert! Presentatie van de Carrillo-piano.
De 96-toons Carrillo-piano en het 31-toons Fokker-orgel zullen gedurende dit concert muzikaal met elkaar strijden en optrekken. Afgezien van bestaand repertoire zal dit zich uiten in een nieuw werk van de componisten Torsten Anders, Martin Lo-A-Njoe en Juan Felipe Waller. De duidelijke strijd tussen de twee instrumenten zal zich tevens vertalen in een impro-battle, uitgevoerd door de musici Maarten van Veen en Ere Lievonen. Kaarten kunt u reserveren bij het Muziekgebouw. Sponsors

 

 

Zondag 18 september 2011, 11 uur |
BAM Zaal | El Hotel Eléctrico | Films! |


Pianist en meester-improvisator Hugo van Neck begeleidt op het Fokker-orgel onder meer de fascinerende film El Hotel Eléctrico van Segundo de Chomón uit 1908, met in de hoofdrollen actrice Julienne Mathieu en de regisseur zelf. Geestige, spannende en surrealistische scenes worden tijdens deze voorstelling van kleur voorzien door improvisaties op het 31-toonsorgel in de vernieuwde BAM Zaal. De films zullen kort voor aanvang ingeleid worden door filmkenner Theodore van Houten. U kunt kaarten reserveren bij het Muziekgebouw.

 

Zondag 15 mei 2011, 11 uur |
BAM Zaal | Het Ariadne-project |


Een bijzonder cross-over concert met muziek van Claudio Monteverdi en tijdgenoten, alsook een korte 31-toons kameropera van de jonge Berlijnse componist en luitist Andreas Arend op basis van Monteverdi's solo aria Lamento d'Arianna, het enige overgebleven deel uit zijn opera L'Arianna dat helaas verloren is gegaan. Op het programma staan composities van Claudio Monteverdi en anderen. Zij hielden zich bezig met bijzondere muziek-theorieën, zoals over chromatiek, thematische coherentie en stemmingen, wat in die tijd leidde tot nieuwe doch aansprekende muziek.
Kaarten kunt u reserveren bij het Muziekgebouw.

 

Zondag 17 april 2011, 11 uur | BAM Zaal |
31-toonsmuziek boven 't IJ |


Organist Ere Lievonen zal hoog boven het IJ spannende en begoochelende 31-toons muziek ten gehore brengen. Naast het feit dat er op het Fokker-orgel gloednieuw werk zal klinken, waaronder een compositie van Wim de Ruiter en James Hewitt, zullen er gedurende dit concert stukken van grote meesters van de oude muziek worden uitgevoerd. Deze werken werden in de middentoonstemming gecomponeerd, een stemming waarop het Fokker-orgel is gebaseerd en waarbij de tonen niet op gelijke afstand van elkaar staan. Hierdoor kunnen zuiverdere tertsen gespeeld worden die men zeker gehoord moet hebben!
Kaarten kunt u reserveren bij het Muziekgebouw.

 

Zondag 20 maart 2011, 11 uur | BAM Zaal |
Boem Boe Bali! |

Gamelan is kenmerkend voor de Indonesische klassieke muziek. 31-toonsmuziek is een typisch Nederlandse uitvinding die hier tot ontwikkeling is gebracht. In de 31-toonstemming van het Fokker-orgel liggen mogelijkheden om exotische melodieën en harmonieën weer te geven. Deze klanken sluiten goed aan bij de stemmingen van metallofonen en gongketels waaruit de gamelan muziek o.a. bestaat. Een smeltkroes aan exotische klanken zal gedurende dit markante concert het resultaat zijn. U kunt kaarten bij het Muziekgebouw reserveren.

 

Zondag 27 februari 2011, 11 uur | BAM Zaal |

Pimp My Organ 2 |

Wegens groot succes in december 2009, nu het vervolg op Pimp My Organ! Het gecomputeriseerde Fokker-orgel zal gedurende dit concert wederom bestuurd worden door laptops. Hiervoor hebben twee componisten een nieuw werk gecomponeerd, waaronder de Mexicaanse componist Sebastian Velasco en de New Yorkse componist en Gaudeamus Muziekprijs-winnaar van 2007, Christopher Trapani. Verder werken van Verduin, Benard, Pfeiffer, Mensingh en fluitist Jos Zwaanenburg die samen met organist Ere Lievonen een eigen (gereviseerde) compositie zal uitvoeren. Kaarten kunt u reserveren bij het Muziekgebouw.


 

Zondag 19 december 2010, 11 uur | BAM Zaal | Ongetemperde bioscoop|

Deze voorstelling brengt film en live muziek samen in een bioscoop van ongetemperde tonen. Pianist en meester-improvisator Hugo van Neck begeleidt op het Fokker-orgel de film Aelita van Yakov Protazanov, met o.a. in de hoofdrollen Yuliya Solntseva, Igor Ilyinsky en Nikolai Tsereteli. In de BAM Zaal zullen slechts de orgelpijpen en de filmbeelden te zien zijn. Spannende, dramatische en humoristische scenes worden gedurende deze voorstelling kracht bijgezet door de klanken van het 31-toonsorgel. De film zal om 11 uur worden ingeleid door filmkenner Theodore van Houten. Reserveringen bij het Muziekgebouw.

 

 

Zondag 28 november 2010, 11 uur | BAM Zaal | Microtonaliteiten |

Gedurende dit concert zal het Fokker-orgel onderdeel zijn van een zevenkoppig ensemble voor microtonale muziek, onder de nieuwe naam: Ensemble SCALA. De musici zijn allen specialisten op het gebied van microtonale muziek, die in deze samenstelling de grenzen zullen verkennen van de kleurrijke 31-toonsstemming van het Fokker-orgel. Er zal een scala aan nieuwe klanken ten gehore gebracht worden, waarbij er nieuw en bestaand werk klinkt. Op het programma staan werken van o.a. René Samson, Steffen Krebber, Ned McGowan, John Bull en Nicola Vicentino.
U kunt kaarten reserveren bij het Muziekgebouw.

 

Zondag 10 oktober 2010, 11 uur |
BAM Zaal | Organic Movements |


Tijdens dit concert zal organist Ere Lievonen een aantal nieuwe 31-toonswerken ten gehore brengen. Onder andere de Vlaamse componist Bert Van Herck en de Nederlandse componiste Christina Oorebeek zijn gevraagd een nieuw stuk voor het Fokker-orgel te componeren. Er zal tevens een oudere compositie (2002) voor dit unieke instrument in première gaan van Sander Germanus die volledig door laptop wordt uitgevoerd. Naast dit nieuwe repertoire klinkt er ook vroege barokmuziek van Ascanio Mayone, Giovanni Maria Trabaci en Tarquinio Merula.
U kunt kaarten reserveren bij het Muziekgebouw.

 

Gaudeamus Muziekweek | 12-9-'10, 12.30 | Ere Lievonen, Fokker-orgel |

Op zondag 12 september 2010 vindt er in de BAM Zaal van het Muziekgebouw aan 't IJ een bijzonder concert op het Fokker-orgel plaats in het kader van de Gaudeamus Muziekweek. Maar liefst 10 premières staan op het programma waar 11 componisten speciaal voor deze gelegenheid aan hebben gewerkt. Deze microtonale composities worden uitgevoerd door organist Ere Lievonen en laptops. De componisten zijn Janco Verduin, Steffen Krebber, Hector Bravo Benard, Martin Lo-A-Njoe, Michiel Mensingh, François Gabriel Madden, André Douw, Sean Winters, Christian Pfeiffer, Joseph Michaels en Iván González Escuder. Toegang gratis

 

Zondag 30 mei 2010, 11 uur |
BAM Zaal | Hans Kox 80 jaar


Ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van componist Hans Kox organiseert Stichting Huygens-Fokker in samenwerking met het Muziekgebouw aan 't IJ een uniek concert rond Kox' gehele 31-toons oeuvre. Dit oeuvre is door het bijzondere contact van Hans Kox met professor Adriaan Fokker tussen de jaren vijftig en zeventig ontstaan. Zijn strijkkwartet, vioolduo en andere microtonale stukken voor piano, viool & bariton zullen worden uitgevoerd. Daarnaast zal organist Ere Lievonen alle werken voor het Fokker-orgel ten gehore brengen, namelijk het Larghetto, 3 epigrammen voor 31-toonsorgel en Passacaglia en Koraal. Lees meer
Kaarten kunt u reserveren bij het Muziekgebouw.

 

Zondag 21 maart 2010, 11 uur | BAM Zaal | Nieuwe oogst/Oude meesters

Organist Joop van Goozen, sinds de jaren negentig specialist in de bespeling van het Fokker-orgel, zal tijdens dit concert een interessante verzameling van zowel oude als nieuwe 31-toonsmuziek ten gehore brengen. Zo zullen er naast oude meesters van de middentoonstemming, ook beproefde stukken uit het vaste repertoire klinken, waaronder een werk van Peter Schat. Fluitist Jos Zwaanenburg, tevens bekend als componist en bespeler van de open-kleppenfluit, zal als gast samen met Joop van Goozen nieuw werk uitvoeren. Speciaal voor dit concert heeft Zwaanenburg een nieuwe compositie gemaakt.
U kunt kaarten bestellen bij het Muziekgebouw.

 

Zondag 21 februari 2010, 11 uur | BAM Zaal | Guus Janssen beroert het Fokker-orgel

Guus Janssen bespeelt en beroert het microtonale Fokker-orgel en maakt daarbij gebruik van zowel een 12-toons toetsenbord als het 31-toons klavier. Speciale gast is klarinettist/ saxofonist David Kweksilber. Exclusief voor dit programma heeft Janssen enkele korte stukken en (jazz)thema’s voor het Fokker-orgel gecomponeerd, aan de hand waarvan hij onder meer de mogelijkheden van het improviseren met microtonaliteit zal beproeven. Als u wilt weten waar dit toe leidt en op zoek bent naar een ander geluid, dan moet u zeker komen luisteren naar dit spannende en onvoorspelbare concert! Kaarten kunt u bestellen bij het Muziekgebouw.

 

Zondag 14 februari 2010, 11 uur | BAM Zaal |Chinese Temperaturen

In het kader van het Chinese Opera Weekend gaan organist Ere Lievonen en erhu-speelster Fang Weiling dit concert op zoek naar overeenkomstige temperaturen (stemmingen) door o.a. te improviseren op een Chinees thema en een Chinese compositie uit te voeren. De erhu, in Westerse landen beter bekend als "Chinese viool", is een tweesnarig strijkinstrument dat regelmatig als solo-instrument of in ensembles en orkesten wordt gebruikt. Op het programma staat onder meer Bagatelle "Chinees" van Adriaan Fokker, de Suite van kleine stukken van Henk Badings en een geheel nieuw werk van Joke Kegel, genaamd Imaginary City. Kaarten reserveren bij het Muziekgebouw. Toegang gratis.

      

Concert | zondag 13 december 2009, 11 uur | BAM Zaal | Pimp My Organ!

Tijdens dit concert zal het Fokker-orgel worden bestuurd door laptops. De componisten Marc Sabat, Danny de Graan, Rozalie Hirs en Jos Zwaanenburg zullen een compositie voor het via MIDI bestuurbare Fokker-orgel componeren of met live-elektronica gaan werken. Daarnaast wordt er een compositie van Conlon Nancarrow ten gehore gebracht (mét elektronica en in een reinere stemming) en geïmproviseerd door Hubert-Jan Hubeek op een digitale saxofoon (gekoppeld aan het Fokker-orgel). Het 31-toons orgel zal, via de nieuwste elektronische mogelijk-heden, worden uitgebreid, opgepimpt en van gedaante veranderen.
Kaarten kunt u bestellen bij het Muziekgebouw.


La Barca Leyden | Concert: zondag 22 nov. 2009, 11 uur | BAM Zaal | 'De vijfde toon van Christiaan Huygens'


Tijdens dit bijzondere barokprogramma wordt, door middel van versieringen, enharmonisch toongebruik en barokimprovisaties, onderzocht wat voor effect het bestaan van een instrument als het Fokker-orgel zou hebben gehad op de muziek uit de tijd van Christiaan Huygens. Aan de hand van werken van componisten als Trabaci, Delusse, Huygens, Monteclair en Rossi zal barokensemble La Barca Leyden de muziekgeschiedenis zo nodig trachten te herschrijven. Raymond Honing - traverso, Valeria Mignaco - sopraan, Cees van der Poel - Fokker-orgel, Elske Tinbergen - cello.


Kaarten kunt u bestellen via de kassa van het Muziekgebouw.


Premièreconcert Fokker-orgel 11-10-2009, 11 uur | BAM Zaal, Muziekgebouw|
'31-toons muziek aan 't IJ'

Organist Ere Lievonen, naast Joop van Goozen de nieuwe bespeler van het Fokker-orgel, zal tijdens dit concert fascinerende 31-toons muziek ten gehore brengen. Naast het feit dat er op het Fokker-orgel nieuw werk zal worden uitgevoerd, waaronder de compositie Forma van Danny de Graan, zullen er stukken klinken van oude meesters van de middentoonstemming, waaronder een werk gecomponeerd door de beroemde Amsterdammer Jan Pieterszoon Sweelinck. Tevens zullen deze ochtend composities klinken uit het historische repertoire van het instrument, van o.a. Henk Badings en Ivan Wyschnegradsky. Kaarten kunt u bestellen bij het Muziekgebouw.

Inwijdingsconcert 17-5-2009, 11 uur | BAM Zaal, Muziekgebouw aan 't IJ
 
Na de renovatie van het Fokker-orgel zal de terugkeer van dit bijzondere instrument in de muziekwereld gevierd worden met een verrassend inwijdingsconcert. Er zal een dwarsdoorsnede van het concertaanbod van seizoen 2009-2010 te horen zijn, waaronder hoogtepunten uit het repertoire van het Fokker-orgel door organist Joop van Goozen, improvisaties door Guus Janssen, oude muziek door La Barca Leyden en een demonstratie van de nieuwste mogelijkheden op het Fokker-orgel door componist Danny de Graan.

 

 

 

Concerten van vóór de plaatsing van het Fokker-orgel in de Kleine Zaal van het Muziekgebouw

 

  • Zondag 18 januari 2009, 19.30  (Bethaniënklooster, Barndesteeg 6b, Amsterdam)

    In memoriam Horatiu Radulescu (1942-2008)
    Op 25 september 2008 overleed de Frans-Roemeense componist Horatiu Radulescu in parijs. Hij was een van de pioniers van de zogenaamde spectrale muziek en hoewel hij niet zo bekend was als Scelsi, Vivier of Grisey liet hij een groot en fascinerend oeuvre na dat een inspiratie en uitdaging vormt voor de huidige en komende generatie. Zijn onverwachte dood kwam hard aan bij de internationale en Nederlandse schare bewonderaars en vrienden, want zijn extraverte en onverwoestbaar energieke karakter gaf het beeld van iemand die nog lang niet klaar was voor de dood. De Amsterdamse musicoloog en goede vriend Bob Gilmore organiseerde in de voorgaande jaren al diverse Nederlandse premières van Radulescu's werk, waarbij Radulescu ook te gast was in Nederland. Gilmore heeft dit 'in memoriam'-programma samengesteld om met de vaste kern musici die Radulescu's werk door de jaren heen uitvoerden deze grote componist te gedenken. Voor mensen die nooit eerder zijn muziek gehoord hebben is dit een kans om met zijn muziek kennis te maken, uitgevoerd door internationale topmusici.


  • Pianosonate nr. 6 “return to the source of light” op.110 (2007)
    I. Use your own light; II. Kalotrope of the eternal

    Lux Animae op.97 (1996/2000) voor twee altviolen

    Inner Time op.42 (1983) voor klarinet

    Exil Intérieur op.98, sonate voor cello en piano (1997)
    I. Dramatic apse; II. The sacred sound β; III. Ancestral bells; iv. The origin γ

    Das Andere op.49 (1983) voor altviool

    Pianosonate nr. 3 “You will endure forever” op.86 (1992-99)
    I. If you stay in the center; II. And embrace death with your whole heart;
    III. Doina; IV. Dance of the eternal; V. You will endure forever


    Roger Heaton, klarinet; Ian Pace, piano; Catherine Radulescu, cello;
    Vincent Royer, altviool; Elisabeth Smalt, altviool


    Dit concert vindt plaats met dank aan Trio Scordatura en Stichting Huygens-Fokker.

    Het Bethaniënklooster, Barndesteeg 6b, 1012 BV A'dam, Tel. +31 (0)20 625 00 78
    E: info@bethanienklooster.nl, www.bethanienklooster.nl
    18 januari 2009, 19.30 uur (let op ongewone aanvangstijd a.u.b.) - toegang €15,-



  • Vrijdag 5 aug 2005 (De oude Hortus, Lange Nieuwstraat 106, Utrecht)
    Zaterdag 6 aug 2005 (Hortus Botanicus, Rapenburg 73, Leiden)
    Zondag 7 aug 2005 (Koningszaal Artis, Plantagemiddenlaan 41a, Amsterdam)

    De 13e toon van Carrillo

    Alfrun Schmit - sopraan
    Elisabeth Smalt - adapted viola, altviool
    William Raaijman - saxofoon
    Maarten van Veen - piano, 16de toonspiano

    Programma:

    Harry Partch - Lyrics of Li Po for adapted viola and singer (1930-1933)
    Horatio Radulescu - Das Andere (1983) - altviool solo
    Cecilia Arditto - Palabras (2005) voor stem, saxofoon, altviool en 16th tone piano
    Maarten van Veen - Music for 16th tone piano and piano
    Julián Carrillo - Tres Romanzas (1940) voor stem en piano

    Deze zomer komen er drie concerten in samenwerking met het Hortus Kamermuziek Festival en Westera Piano's in Nederland. Speciaal vanuit Duitsland is een 1/16-toonspiano overgekomen, een uitvinding van de Mexicaanse componist Julián Carrillo (1875-1965). Met 97 toetsen is het totale bereik van de piano één octaaf. Met andere woorden: elk halve toon is onderverdeeld in 8 stappen. Voor deze concerten is er een nieuw stuk geschreven door componist Cecilia Arditto. Ook wordt er op deze concerten gespeeld op een kopie van Partch's 'Adapted Viola'. Deze werd gemaakt door de Amsterdamse vioolbouwer Ronald de Jongh.

  • Zaterdag 27 maart 2004, 20.30 u. (Muziekcentrum De IJsbreker, Amsterdam)

    Tribute to Lou Harrison
    Beautiful music

    William Raaijman - saxofoon
    Elizabeth Smalt - altviool en 'adapted viola'
    Alfrun Schmid - sopraan
    Ensemble Widosari - gamelan
    Bart de Vrees - percussie
    Ere Lievonen - toetsinstrumenten

    Programma:

    Lou Harrison:
    Threnody for Carlos Chávez (1979)
    May Rain (1941)
    Cinna for tack piano (1956)
    Concerto #1 (1939)
    Harry Partch - Lyrics of Li Po (1930-1933)
    Sonate voor clavecimbel (1943)
    Varied Trio (1987)
    Harry Partch: Lyrics of Li Po (1930-33)
    Jody Diamond: Sabbath Bride (1982)

    Lou Harrison (1917-2003), door velen beschouwd als één van Amerika's grootste hedendaagse componisten. De helaas in 2003 overleden componist maakte energievolle, prachtig ritmische en onverschrokken muziek, waarin elementen van Aziatische en westerse stijlen een zeer persoonlijke synthese vormden. Harrison had een oneindige eerbied voor lieflijkheid en schoonheid, die is ontsproten uit zijn Californische karakter en zijn levenslange interesse in de muziek uit de Pacific Rim. Harrison: "Ik denk niet dat het verhogen van de complexiteit het antwoord is op alles. In Californië en in het westen in het algemeen, zijn we niet bang als iets mooi klinkt". Het concert Beautiful Music dat in samenwerking met Stichting Huygens-Fokker wordt gepresenteerd, plaatst het accent op Harrisons visie op microtonaliteit. Hij claimde dat hij "het saaie grijs van de industriële twaalftonige temperatuur" heeft verlaten en zich heeft ontwikkeld tot een musicus die "het natuurlijk recht heeft om stukken om te vormen op een manier die past, hoort óf die de muzikale schoonheid vergroot". Het programma geeft tevens een overzicht van de verscheidenheid in het werk van Harrison, dat bijna 50 jaar componeren behelst. In deze ode aan een bijzonder componist zal ook een werk dat Harrisons mentor, Harrry Partch, schreef voor een handgemaakte aangepaste viool, worden uitgevoerd. Van collega-componist, zangeres en goede vriendin van Harrison, Jody Diamond, wordt Sabbath Bride voor de Javaanse gamelan uitgevoerd. Diamond is uitgenodigd om tijdens Tribute to Lou Harrison een toelichting te geven over Harrisons werk en leven.

  • Zondag 23 november 2003, 16.30 u. (Muziekcentrum De IJsbreker, Amsterdam)

    Barbara Hannigan, sopraan
    Marco Blaauw, trompetten

    Programma:

    Christopher Fox: nieuw werk voor trompet, sopraan en tape
    John Cage: from Songbooks
    Karlheinz Stockhausen: PIETA voor sopraan en kwarttoon flugelhorn (evt. met elektronica)
  • Zondag 13 april 2003, 15:00 u. (Teylers Museum, Haarlem)
    Muziek Onder de Loep. De Microtonale saxofoon

    William Raaijman, solo saxofoon

    Werken van Ryo Noda, Paavo Heininen, Guillaume de Machaut, Donald Bousted, Cristian Laub en Alois Hába.

    Dit concert van de stichting Huygens-Fokker onderscheidt zich door een zeer elementaire benadering. De saxofonist William Raaijman presenteert een programma met componisten aIs Alois Hába, Donald Bousted en Guillaume de Machaut. Componisten die zich op een of andere manier lieten inspireren door de ruimte of de akoestische eigenschappen van de buis van het instrument. Ryo Noda: "alle noten van het stuk zijn reeds aanwezig in de atmosfeer, we hoeven ze alleen nog maar hoorbaar te maken." De muzikale taal van dit concert zal dan ook niet gebaseerd zijn op de diatonische en evenredig zwevende afspraken die de Westerse muziek domineren, maar op natuurtoonstemmingen en boventonen die een basis vormen voor microtonale schakeringen.

  • Zaterdag 3 mei 2003, 15:00 uur - Stedelijk Museum Amsterdam
    Dinsdag 6 mei 2003, 20:30 uur - Lantaren / Venster - Gouvernestraat 123 Rotterdam
    Woensdag 7 mei 2003, 20:30 uur - Lux - Mariënburg 38-39 Nijmegen
    Donderdag 8 mei 2003, 20:30 uur - Theater Kikker - Ganzenmarkt 14 Utrecht

    Het Blaauw Ensemble

    Het Blaauw ensemble vervolgt haar onderzoek naar microtonaliteit door improvisatie en compositie, in een komende concertserie waarin danseres Melanie Munt een bijdrage zal leveren.

    Programma:

    Isabel Mundry: "solo auf Schwellen" (2001) voor trompet met dubbele beker, choreografie Melanie Munt
    Improvisatie - bas klarinet, bas citer
    Gijsbrecht Royé: zonder titel, (2001) solo voor schuiftrompet en vibrafoon
    Improvisaties voor klarinet, trompet, bas citer en dans
    Blaauw Ensemble:
    Tara Bouman: klarinet, basklarinet
    Marco Blaauw: kwarttoon-trompet, trompet met dubbele beker, schuiftrompet
    Gijsbrecht Royé: bas-citer
    Melanie Munt: dans
    Programma's op 6, 7, en 8 mei maken deel uit `RUMOR 29 Night of the Trumpet'. Ook spelen Cuong Vu Trio en het Rosa Ensemble met Eric Vloeimans. Aanvang 20.30 uur

  • Zaterdag 17 mei 2003, 20.30 u. (Muziekcentrum De IJsbreker, Amsterdam)

    musikFabrik en Musica Ad Rhenum

    programma musikFabrik:

    Salvatore Sciarrino: Muro d'orizzonte
    Claus-Steffen Mahnkopf: W.A.S.T.E. II (voor solo hobo en 8-sporenband)
    Oliver Schneller: Nieuwe compositie
    Rebecca Saunders: Duo 3
    Fabio Nieder: Nieuwe compositie

    programma Musica Ad Rhenum:

    P. Locatelli: Sonata in A groot op. 2 # 7
    G. Pasquini: Partimenti
    J. Delusse: Air à la Grecque
    F. Geminiani: 3 Scottish Songs

    musikFabrik:

    Helen Bledsoe - dwarsfluit
    Peter Veale - hobo
    David Kweksilber - klarinet
    Melvyn Poore - tuba/sound diffusion
    Thomas Oesterdiekhoff- percussie
    Axel Porath - altviool

    Musica ad Rhenum:

    Jed Wentz - traverso
    Job ter Haar - cello
    Michael Borgstede - clavecimbel

    Dit concert is een onderdeel van het vierde Karnatic Lab Festival dat op 16, 17 en 18 mei 2003 plaatsvindt in het Bimhuis, de IJsbreker en Cultureel Centrum de Badcuyp. The Karnatic Lab manifesteert zich regelmatig met concerten en eenjaarlijks festival gewijd aan het ontdekken en onderzoeken van de Karnatische muziek, de klassieke muziekcultuur uit Zuid India. De belangrijkste kernbegrippen in deze muziek voor The Karnatic Lab zijn de verstrekkende ontwikkeling van de ritmiek, de microtonaliteit en het gebruik van ornamentatie. Dit programma presenteert twee ensembles die beiden gebruik maken van de drie kernbegrippen, maar opereren vanuit geheel verschillende achtergronden: musikFabrik met nieuwe muziek en Musica ad Rhenum met oude muziek. Ter versterking van het contrast en de overeenkomsten zullen de twee ensembles elkaar tijdens het programma afwisselen. In dit programma zijn twee nieuwe stukken speciaal voor dit concert geschreven van Fabian Bieder en Oliver Schneller en ook het eerste kwarttoons-stuk voor traverso, van Delusse.

    Voor verdere informatie: www.karnaticlab.com

    De Badcuyp
    Eerste Sweelinckstraat 10 (hoek Albert Cuypstraat)
    Amsterdam, tel. 020-6759669

    De IJsbreker
    Weesperzijde 23
    Amsterdam, tel. 020-6939093

  • Zondag 15 juni 2003, 15.00 u. (Teylers Museum, Haarlem)

    TROMPET ALLEEN - Marco Blaauw

    EEN TROMPET ALLEEN spreekt tot zijn publiek. Monologen, ontstaan uit de sterke behoefte om verhalen te vertellen, zonder woorden. Marco Blaauw in een interview met Raoul Moerchen: Vanaf het begin had ik een sterk beeld voor ogen: dat van een troubadour die door middel van zijn kunst verhalen vertelt en nieuws verspreidt. Precies dat wil ik ook - met mijn trompet". In zijn loopbaan als specialist in de muziek van vandaag, ontmoette hij vele componisten waarmee een hechte samenwerking onstond. Enkelen schreven solowerken speciaal voor hem, waarvan in dit programma enkele te horen zijn.

    Programma:

    Gijsbrecht Royé: zonder titel, solo voor schuiftrompet en vibrafoon
    Isabel Mundry: "Solo auf Schwellen", solo voor dubbeltrompet
    Marco Blaauw: "Songs from Rhiannon"
    Karlheinz Stockhausen: PIETA, aria voor kwart-fluegelhorn uit de opera "Dienstag aus Licht"
  • Vrijdag 5 september 2003, 20.30 u. (Concertgebouw, kleine zaal, Amsterdam)

    Het Verfijnde Oor 2
    10 microtonale wereldpremières tijdens de Internationale Gaudeamus Muziekweek

    Wie is er nieuwsgierig naar de muziek van de toekomst? Ongebruikelijke stemmingen, kwarttonen, micro-intervallen: ons oor spitst zich, ontwikkelt een nieuwe verfijning. Componisten verrijken hun melodische en harmonische taal, ontginnen nieuwe paden. Het Verfijnde Oor is een project over intonaties en microtonen.

    Componistenpracticum
    Vanaf september 2002 tot juni 2003 organiseerde het Nieuw Ensemble een componistenpracticum rond dit thema. In regelmatig gehouden workshopsessies onderzochten compositiestudenten van de conservatoria van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht samen met de musici van het Nieuw Ensemble de vele mogelijkheden van ándere dan de gebruikelijke twaalf tonen van onze westerse muziek. Tijdens deze componistenpractica componeerden twintig studenten ieder een microtonaal werk voor het ensemble. Hiervan beleefden 10 stukken in februari 2003 hun première.
    Op vrijdag 5 september a.s. wordt in het kader van de Internationale Gaudeamus Muziekweek de tweede oogst van 10 stukken gepresenteerd in de kleine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. In de aanloop naar het concert is er op dinsdag 2 september om 14.30 in de IJsbreker een workshop over dit project . De jonge componisten zullen hier hun ervaringen toelichten en een aantal musici geven instrumentale demonstraties.

    Nieuw Ensemble
    Ernst van Tiel, dirigent

    Programma:

    Wilbert Bulsink (Ned, 1983) Prelude Nr. 2
    Vasco Mendonca (Port, 1977) Pulse Mechanisms
    Mayke Nas (Ned, 1972) La belle chocolatière
    Seung-Ah Oh (Cor, 1969) Yaw-Unn
    Fernando Rincon Estrada (Colomb, 1973) Aquí todos nos quedamos inconclusos
    Aspasia Nasopoulou (Gr, 1972) Merose
    Gunnar Kristinsson (IJsl, 1976) Tak
    Matijs de Roo (Ned, 1977) Todesschrei
    Stefan Keller (Zwit, 1974) Neues Ensemble Werk
    Paul Oomen (Ned, 1982) Moderandi

    alle werken wereldpremière

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Nieuw Ensemble. tel: (020-620 23 31) fax: (020-622 90 81) e-mail: pub@nieuw-ensemble.nl

  • Zondag 14 april 2002, 15.00 u. (Teylers Museum, Haarlem)
    Harry Partch: The Truth about Tune

    "Harry told the truth about tune, as Kinsey about sex", zei de Amerikaanse componist Lou Harrison over Harry Partch. Partch (1901-1974) wees het westerse getempereerde toonsysteem af en verdiepte zich een leven lang in de zuivere intervallen van de natuurlijke boventoonreeks. Hij ontwierp een indrukwekkend scala aan eigen volstrekt unieke instrumenten, zoals de "Diamond Marimba", de "Adapted Viola" en de "Adapted Guitar". Voor het eerst in Nederland klinkt een volledig concert met muziek van Partch, gecombineerd met een theatervoorstelling, waarin exacte kopieën van zijn instrumenten de decorstukken vormen, en een lezing door Bob Gilmore uit Engeland, de biograaf van Partch. Een diamond marimba is overgevlogen uit Californië en de Amsterdamse vioolbouwer Ronald de Jongh bouwde twee adapted violas voor altvioliste Elisabeth Smalt met steun van het Nationaal Muziekinstrumentenfonds en Fred Lindeman.

    Uitvoerenden zijn Partch-specialisten John Schneider (Californië) en de genoemde Bob Gilmore, altvioliste Elisabeth Smalt, bariton Johan Lippens, acteur Huib Ramaer en de Vlaamse pianist Daan Vanderwalle. Instrumenten die de aandacht zullen trekken zijn de diamond marimba, de adapted guitar en de adapted viola.

    Op dit concert is Gilmore's boek Harry Partch: a Bio voor een speciale prijs verkrijgbaar. In de foyer zullen films en documentaires over Partch vertoond worden.

    Het concert wordt ook elders gegeven, deze zijn niet door de stichting maar door Huib Ramaer georganiseerd. Een van deze concerten wordt op 15 mei 2002 door VPRO Radio uitgezonden.

  • Zondag 7 april 2002, 19.00 u. toelichting, 20.30 u. concert
    Muziekcentrum 's-Hertogenbosch
    Prins Bernhardstraat 4-6 (bij Parkeergarage Wolvenhoek)
    Reserveringen: 073-6122123 / info@hetmuziekcentrum.nl
  • Dinsdag 9 april 2002, 19.00 u. toelichting, 20.30 u. concert
    Grand Theatre, Groningen
    Grote Markt 35
    Reserveringen: 050-3140550
  • Maandag 15 april 2002, 19.00 u. toelichting, 20.30 u. concert
    Felix Meritis, Amsterdam
    Keizersgracht 324
    Reserveringen: 020-6231311
  • Woensdag 17 april 2002, 19.00 u. toelichting, 20.30 u. concert
    Theater Lantaren/Venster, Rotterdam
    Gouvernestraat 133
    Reserveringen: 010-2772277
  • Zaterdag 20 april 2002, 19.00 u. toelichting, 20.30 u. concert
    Conservatorium, Maastricht
    Noord-Amerika Festival
    Bonnefantenstraat 15
    Reserveringen: 043-3250511, stichtingintro@compuserve.com

  • Zaterdag 15 juni 2002, 20.30 u. (Muziekcentrum De IJsbreker, Amsterdam)
    Marco Blaauw Ensemble

    Nieuwe werken van Georges Aperghis, Petros Ovsepyan en Gijsbrecht Royé.

    Helen Bledsoe, dwarsfluit
    Barre Bouman, klarinet, basklarinet
    Marco Blaauw, trompet, 'Janus-trompet', schuiftrompet
    Maria Cleary, harp, geprepareerde Keltische harp
    Gijsbrecht Royé, zelfgebouwd slagwerk

    In dit programma presenteren drie hedendaagse componisten hun eigen visie op het gebruik van nieuwe toonaarden. De visies zijn origineel, hebben hun eigen persoonlijkheid, en vullen elkaar aan door juist die diversiteit. Royés eigenheid is temperamentvol en virtuoos; zijn toonaarden wijken af van de in westerse gecomponeerde muziek gebruikelijke. Door Ovsepyans gebruik van microtonen verliest de luisteraar elk gevoel van tonale basis, hij vertelt met gestiek en stilte. De muziek van Aperghis tovert met nieuwe samenklanken op klassieke instrumenten in een traditionele, heldere structuur.

    Tijdens het concert zullen Marco Blaauw en Gijsbrecht Royé een presentatie geven, waarin ze vertellen over het ontstaan van de werken, het gebruik van microtonaliteit en het gebruikte instrumentarium. Daarnaast zullen ze met kleine improvisaties een voorproefje geven van de toonaarden en de nieuwe klanken.

  • Zondag 16 juni 2002, 15.00 u. (Teylers Museum, Haarlem)
    Marco Blaauw Ensemble
    Zie programma 15 juni.

  • Zondag 17 maart 2002, 15:00 u. (Teylers Museum, Haarlem)
    Musica ad Rhenum. 200 Jaar Stemmingen - van Middentoon tot Gelijkzwevend
    Werken van Sweelinck, Froberger, Frescobaldi, G. Gabrieli, C.Ph.E. Bach en Locatelli. Dit concert zal een breed spectrum laten zien van muziek van middentoons- tot gelijkzwevende stemmingen waarbij zowel de schoonheid van 'zuivere' intervallen alsmede avontuurlijke microtonale mogelijkheden door modulaties worden getoond.
    Jed Wentz, traverso - Job ter Haar, barokcello - Michael Borgstede, clavecimbel

  • Zondag 29 april 2001, 15.00 u. (Teylers Museum, Haarlem)
    Duo Primo. Russische Microtonale Muziek

    Anne Magda de Geus - cello
    William Raaijman - saxofoon

    Programma:

    • Edison Denisov (1929-1997) - Sonate (1996)
      Allegro resoluto
      Tranquillo
      Moderato
    • Vadim Karasikov (1972) - Tissue of Metafor (1996)
    • Sergeij Nevski (1970) - Der unterbrochene choral (1997)

    Toelichting:
    Denisov vormt de opening van dit concert, niet alleen wat betreft de volgorde, maar ook als muzikaal uitgangspunt van het programma. In zijn Sonate, een van zijn laatste werken, bereikte hij een mijlpaal in zijn gebruik van microtonaliteit. Waar de buitenste delen de microtonen slechts als expressiemiddel gebruiken, is de microtonaliteit in het loodzware middengedeelte constant aanwezig en op organische wijze verweven met de structuur van het stuk. De twee volgende stukken, gecomponeerd door twee studenten van Denisov, vertrekken in hun gebruik van microtonaliteit vanaf dit punt.
    "Tissue of Metaphor" beweegt zich op de ondoorzichtige grens tussen stilte en geluid, toon en ruis, aangenaam en onaangenaam, rustig en verontrustend. Het totaalresultaat is wellicht angstaanjagend.
    "Der unterbrochene choral" (het onderbroken koraal) voor cello en saxofoon werd in 1997 geschreven voor het saxofooncongres in Barcelona. Het idee was het duo te behandelen als een instrument met een constant ontwikkelend timbre. Het hele stuk is een grote melodie, die wordt onderbroken op verschillende plekken door korte levendige en vluchtige motieven. op deze momenten worden de tonen van beide instrumenten vermengt tot een geheel nieuwe kleur.

    Duo Primo

    De laatste veertig jaar lieten steeds meer componisten zich inspireren door de klankcombinatie van cello en altsaxofoon. Toch is de prachtige muziek die dit opleverde nauwelijks bekend. Duo Primo verandert dat door op zoveel en divers mogelijke locaties te spelen. Zo is het ensemble al te horen geweest op poppodia, maar ook op het befaamde Orlando Festival en het Nieuwe Muziek Festival in Weimar. Tijdens het Gaudeamus Concours 1999 maakten zij een opvallende indruk. Verschillende jubilerende instanties en bedrijven zagen in het duo een aanleiding voor het samenstellen van een exclusieve CD. Duo Primo werkt regelmatig samen met pianist Maarten van Veen (Trio a¹= ± 443 Hz.) en met verschillende componisten en choreografen. In 1997 en 1998 waren zij gast-ensemble bij de "European Dance Department Community" in Arnhem en Düsseldorf, waarbij twee weken lang dagelijks een nieuwe muziektheater voorstelling werd geproduceerd.

    Doordat jonge componisten voor Duo Primo schrijven wordt het repertoire voortdurend uitgebreid en vernieuwd. Middels research in het buitenland weet Duo Primo bovendien regelmatig originele en ongehoorde muziek op te sporen. De concerten van dit duo kenmerken zich door hoogstaande kamermuziek op de vierkante meter. Een mondelinge toelichting op het repertoire zorgt voor nog een extra dimensie. Elk concert biedt zo een gevarieerde blik op de oude 20e en de jonge 21e eeuw.

    Theo Loevendie:
    "De versie van Aulos door Duo Primo vind ik werkelijk zeer goed".

    Vadim Karrassikov:
    "I know Duo Primo as a wonderful ensemble. Their irreproachable musicality as well as a fundamental technical basis allow them to solve the most complex musical tasks. Its a big pleasure to work with such musicians".

    Peter van Onna:
    "Dit ensemble heeft mijn stuk "Play..." voor altsaxofoon en cello altijd geweldig gespeeld, virtuoos en spatgelijk. Hun gewoonte het werk uit het hoofd te spelen maakt dat de uitvoering nog sprankelender en spannender wordt".

    William Raaijman (1972)
    In 1997 studeerde William Raaijman aan de Hochschule der Künste in Berlijn bij Johannes Ernst, waarna hij in 1998 afstudeerde als uitvoerend musicus aan het Sweelinck-conservatorium in Amsterdam bij Arno Bornkamp. Vanwege zijn bijzondere programmering werd hij in 1999 uitgenodigd als artistiek leider van het Zwolse saxofoonfestival. Zijn solorepertoire strekt zich uit van hedendaagse tot impressionistische en expressionistische muziek voor saxofoon.

    Anne Magda de Geus (1969)
    Studeerde bij Robert Dispa, Paul Uyterlinde en Michel Dispa. In de jaarlijks terugkerende "De Suite Muziekweek" in de IJsbreker, Amsterdam, is Anne Magda de Geus een regelmatige gast. Met diverse ensembles, op podium en CD, brengt Anne Magda de Geus muziek ten gehore uit een repertoire dat zich uitstrekt van de Renaissance tot allerlei vormen van nieuwe muziek

    Edison Denisov (1929-1996)
    Als kind leerde Denisov zichzelf verschillende volksmuziekinstrumenten bespelen. Tijdens zijn wiskundestudie wilde hij al componeren en met zijn universitair diploma wiskunde reeds op zak, stuurde hij werken op naar Sjostakovitsj, die toen een beroepsverbod had. Deze adviseerde hem om compositie te gaan studeren aan het conservatorium van Moskou. Uiteindelijk werd Denisov in 1956 leraar aan het conservatorium van Moskou voor muziekanalyse, instrumentatie en compositie.

    In de jaren '60 experimenteerde Denisov met verschillende compositie-technieken, van gebruik van volksmuziek tot experimenten in de Elektronische Studio van Moskou van 1968-1970. Later ontwikkelde hij een meer persoonlijke, van lyriek doordrongen stijl, zoals te horen in zijn "sonate" voor saxofoon en cello. Hoewel zijn stukken wereldwijd worden uitgevoerd, werd het hem wegens zijn kompromisloosheid en onafhankelijk gedrag door het Sovjet-bewind zeer moeilijk gemaakt, tot uitvoeringsverboden aan toe. Pas in de jaren 80 werd dit wat beter en kon hij zich zelfs in het buitenland vestigen. Als eind '96 na de operaties tengevolge van een zwaar auto ongeluk ook nog eens een vergevorderde kanker wordt vastgesteld, overlijdt Denisov spoedig.

    Vadim Karassikov (1972)
    Studeerde van 1989 tot 1993 compositie en musicologie in Jekaterinaburg, Rusland. Met Klassieke- en Wiskundige Logica, Semantiek en Algemene Systeemtheorie vervolgde hij zijn studie aan de universiteit van Moskou. In 1998 studeerde hij af op het Tsjaikovsky Conservatorium waar hij leerling was van Edison Denisov, tot deze stierf in 1996.
    Composities van Karassikov werden al uitgevoerd tijdens concertseries en festivals als de Internationale Gaudeamus Muziekweek, Lockenhaus Kammermusikfest en Darmstadt. Hij won verschillende prijzen, zodat hij in Parijs en Berlijn kon studeren bij o.a. Paul-Heinz Dittrich, Mattias Spahlinger en Gerhard Staebler.
    Verschillende werken werden uitgegeven bij Ricordi en Billaudot. "Tissue of Metaphor" beweegt zich op de ondoorzichtige grens tussen stilte en geluid, toon en ruis, aangenaam en onaangenaam, rustig en verontrustend. Het totaalresultaat is wellicht angstaanjagend.

    Sergej Nevski werd geboren in 1972 te Moskou. Hij studeerde Muziektheorie en compositie aan het Tsjaikovski Conservatorium in Moskou, waarna hij in Berlijn ging studeren bij Prof. Friedrich Goldmann aan de "Hochschule der Kunste". Sinds 1994 wordt zijn werk regelmatig gespeeld op talloze festivals en concertseries voor hedendaagse muziek, o.a. in Darmstadt, Lockenhaus, Barcelona, Jerusalem, Frankfurt, Dresden en Berlijn. Zijn muziek werd uit gevoerd door Ensemble Modern, ensemble "Belcanto", KNM Berlin, Ensemble United Berlin en hij werkte samen met dirigenten als Peter Rundel en Vladimir Yurovski.

  • 7 april 2001, 20.30 u. (Muziekcentrum De IJsbreker, Amsterdam)
    Interval Chamber met Yürdal Tökcan, ud en Slagwerkgroep Amsterdam

    Muziek is al sinds mensenheugenis de taal die voorbijgaat aan woorden. Met muziek worden zaken uitgedrukt die meer te maken hebben met emotie en intuïtie dan met de concrete wereld van alledag. Muziek gaat over communicatie met de luisteraar en over communicatie tussen spelers onderling. In de steeds kleiner wordende wereld var vandaag is het voor componisten en muzikanten dan ook een opwindende en inspirerende uitdaging om samen te spelen met collega's uit andere delen van de wereld. Om te werken met muzikanten die spelen op andere instrumenten en met andere toonsystemen en ritmes, maar die toch eigenlijk precies hetzelfde te zeggen hebben. Het resultaat is dan muziek met een volkomen nieuw geluid, waarin uiteenlopende elementen van volstrekt verschillende afkomst een plaats hebben.
    De Turkse ud is een instrument met een zeer lange en rijke traditie. Van de allereerste tijd weten we niet veel met zekerheid, maar waarschijnlijk is het instrument in Perzië ontwikkeld en in de vroege middeleeuwen over het hele Midden-Oosten verbreid. De Arabieren nemen de ud op hun veroveringstochten mee naar alle delen van de Oude Wereld en zo komt dit tokkelinstrument in de achtste eeuw in Spanje, van waaruit het naar heel Europa wordt doorgegeven. Zo kennen we in Nederland de luit, wat een verbastering is van het woord Ôud en dat dus oorspronkelijk hetzelfde instrument was. Nog later veroveren de Turken grote delen van het Arabische territorium, en dan nemen ook zij het instrument op in hun muzikale repertoire. Van oudsher is de ud ook het instrument waarop in het Midden-Oosten de muziektheorie werd ontwikkeld en uitgelegd, precies zoals dat in het Westen sinds 1800 de piano is. Als wij als westerlingen dus iets willen leren over Turkse muziek en Turkse toonladders (makams) dan krijgen we bijna automatisch te maken met dit instrument. Ook de klank van de ud is van een intense rijkdom door het enorme boventonen spectrum van de vijf, in kwarten gestemde dubbelsnaren. Een goede ud-speler slaagt erin een fantastische klankwereld aan zijn instrument te ontlokken, en dat maakt de ud bij uitstek geschik om mee te doen aan de Turks-Europese muzikale samenwerking.
    Het concert dat u gaat horen is het resultaat van een unieke samenwerking tussen Interval Chamber Amsterdam, de Slagwerkgroep Amsterdam, de Stichting Huygens-Fokker, de Stichting Kulsan, de compositie-afdeling van het Conservatorium van Amsterdam, de afdeling Etnomusicologie van de Universiteit van Amsterdam en Muziekcentrum De IJsbreker. Zes componisten hebben stukken geschreven voor de Turkse ud die wordt begeleid door een ensemble van West-Europese instrumenten. Het project ging in november van het vorig jaar van start toen de ud-speler Sabahattin Öztütüncü een week lang aan het Conservatorium van Amsterdam instructies heeft gegeven over de geschiedenis en techniek van het instrument, over de grondslagen van de Turkse muziektheorie. Tegelijkertijd werd de participerende componisten uitleg gegeven over het gebruik van het instrument en over de microtonale stemming zoal die wordt gebruikt in Ottomaanse klassieke muziek. In de daaropvolgende maanden hebben de componisten het repertoire geschreven voor ud plus een ensemble van westerse strijk-, blaas- en slagwerkinstrumenten zoals dat tijdens dit concert voor het eerst te horen zal zijn. Tijdens deze creatieve periode werden de componisten bijgestaan door Timuçin Sahin, voormalig docent Turkse ud van de Amsterdamse Muziekschool. De componisten zijn: Rokus de Groot, Rafael Reina, André Douw, Ned McGowan, Petros Ovsepyan en Gustavo Trujillo.

  • 22 juni 2000, 20.30 u. (Muziekcentrum De IJsbreker, Amsterdam)
    Studenten van de cursus Contemporary Music Through Non-Western Techniques
    Onder de titel HEDENDAAGSE MUZIEK DOOR NIET-WESTERSE TECHNIEKEN doceert de componist Rafael Reina al sinds enkele jaren een door hem ontwikkelde cursus aan het Conservatorium van Amsterdam. Deze cursus bestaat uit twee richtingen:
    1. compositie,
    2. ensemblespel.

    In de compositieklassen wordt gewerkt aan een diepgaand begrip van het Zuid-Indiase raga-systeem teneinde de vaardigheid van zinvolle toepassing van microtonaliteit te vergroten. Verder wordt aandacht geschonken aan een nieuwe aanpak van vorm en structuur op basis van de ritmische concepten van de Zuid-Indiase klassieke muziektheorie.
    In de richting ensemblespel wordt gewerkt met groepen van 4 tot 6 musici geduren de het hele cursusjaar. De Zuid-Indiase klassieke muziektheorie wordt benut om spelers een krachtig gereedschap aan te reiken ten einde tot een grotere acuratesse te komen in het uitvoeren van hedendaagse muziek. Onder uitvoeren wordt in deze verstaan: het interpreteren van zowel bestaande - als binnen het kader van deze cursus gecomponeerde werken en verder het improviseren met gebruikmaking van de Zuid-Indiase ritmische - en microtonale concepten en daarbijbehorende alternatieve mogelijkheden op het gebied van vorm en structuur.

  • Zondag 5 maart 2000, 11.00 u. (Teylers Museum, Haarlem)
    Joop van Goozen, 31-toonsorgel
    Op veler verzoek nog een allerlaatste concert op het 31-toonsorgel in het Teylers Museum voordat het gaat worden weggehaald. Op het programma staan oude muziek en improvisatie.

  • 15 januari 2000 (Tropeninstituut, Amsterdam)
    16 januari 2000 (Teylers Museum, Haarlem)
    Jahnavi Jayaprakash en ensemble
    Jahnavi Jayaprakash toont met haar muziek, die behoort tot de klassieke Zuid-Indiase (Karnatische) muziek, aan dat de menselijke stem met ongelofelijke zuiverheid en nauwkeurigheid streng gestructureerde microtonaliteit kan uitvoeren.

  • 28 november 1999 (Teylers Museum, Haarlem)
    Projectkoor Amsterdam o.l.v. Maria van Nieukerken
    Een Italiaans programma met, naast werken van Carlo Gesualdo, Claudio Monteverdi en Geoffredo Petrassi, een uitvoering van de "vier enharmonische madrigalen" van Nicola Vicentino.

  • 27 november 1999, 15.00 u. (Stedelijk Museum, Amsterdam)
    30 november 1999, 20.30 u. (Muziekcentrum De IJsbreker, Amsterdam)
    Interval Chamber o.l.v. José Vincente met een Catalaans programma
    Volksmuziek en nieuwe muziek uit Catalonië. Naast het gebruikelijke instrumentarium van het ensemble zal worden gewerkt met originele Catalaanse instrumenten zoals de tabalet (trommel) en de ximira (soort hobo). Het programma bevat werken van Ximo Cano en Ramón Ramos die speciaal voor de Interval Chamber zijn geschreven, maar ook volksmuziek die hetzij in originele vorm, hetzij in bewerking wordt uitgevoerd.

  • 7 november 1999, 11.00 u. (Teylers Museum, Haarlem)
    Joop van Goozen, 31-toonsorgel
    Recital van diverse werken voor 31-toonsorgel, en presentatie van de nieuwe CD van de Stichting Huygens-Fokker.